مشق زندگی

در این وبلاگ سعی دارم تجارب ،حالات وبرداشت های خود را از مفاهیم زندگی این دنیا به اشتراک بگذارم

مشق زندگی

در این وبلاگ سعی دارم تجارب ،حالات وبرداشت های خود را از مفاهیم زندگی این دنیا به اشتراک بگذارم

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

جواهری در قصر ، تقابل خیر وشر

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۷:۰۶ ق.ظ

 

چند شب پیش بود که در یکی از شبکه ها قسمتی از سریال جواهری در قصر محصول کشور کره  را تماشا می کردم .داستان غم انگیز تهمت ها و مکر و خدعه های بانو" چوئی"  علیه بانو "هن"  و "یانگوم"که همگی در قصر امپراتور و در فضای آشپزخانه مشغول کار بودند.

بانو" چوئی"  که با برادرش و همراهی وزیر امپراتور کار و کاسبی راه انداخته بود و با وعده و وعید به  دیگران از بالا و پایین قدرت  سعی در ازمیان برداشتن آدمهای سالم و دلسوزی داشت که جز خدمت به امپراتور  و جامعه سودای دیگری در دل نداشتند و برای او مانعی در رسیدن به مقاصد شومش  بودند.

 تراژدی مرگ بانو "هن"  آنقدر اسفبار بود که اشک همسرم را درآورد و ایشان این سوال را مطرح کردند که به فرض، سالها بعد  معلوم شود  که بانو "هن" بی گناه بوده است ولی چه فایده ،آخرش بانو " چوئی"  سالها به خوبی در قدرت بوده و سودها کرده و در راس هرم قدرت فخر و مباهات کرده است ولی این بنده ی خدا اسیر توطئه ها شد و از دنیا رفت.

جرم بانو "هن" تنها این بود که در رقابتی سالم بانو " چوئی" را شکست داد و منصب بانوی اول آشپزخانه را از آن خود کرد .موقعیتی که از نفوذ و قدرت جریان شر می کاست .شاید اگر بانو "هن" به این مقام نمی رسید و آن را رها می کرد ،نمی مرد.

اکنون سوالی که مطرح می شود این است که اصولا جریان خیر چه انگیزشی  برای تصاحب قدرت دارد؟و یا به عبارت دیگر بدست آوردن قدرت و جاه برای جریان خیر چه منفعتی در پی دارد؟.

اگر کسی بخواهد همچنان در جریان خیر بماند نه تنها خود و نزدیکان خود را از منافع لذیذ  قدرت برحذر می دارد  ، بلکه جلوی منفعت جریان ناحق شر را نیز می گیرد و البته  این جریان ساکت نمی نشیند و با روش های مختلف شیطانی  و کارشکنی  سعی در به پایین کشیدن او از قدرت می کند.

از طرفی قدرت با خود لذت به همراه می آورد، بخش ضعیف شده ی شر  در کنارخیر غالب ، تحت تاثیر آن  قرار می گیرد و استفاده از آن را توجیه می کند ،همچنین نزدیکان و اقوام و فرزندان انتظار پست و مقام دارند و اگر آنها برحذر شوند،  دور می شوند و بخشی از جریان مخالف خواهند شد.

بنابراین در همه جوامع به ویژه با ساختار توسعه یافته ضعیف، استمرار ماندن در قدرت  با احتمال زیاد ، میزان خیریت جریان خیر را هر روز کمرنگ و کمرنگ تر می سازد بطوریکه کمتر به حق گوش می کند و بیشتر از خاستگاه خود فاصله می گیرد و این تصور را قوی می سازد که جریان خیر نمی تواند در این دنیا بر خلاف جریان شر زمان زیادی در قدرت بماند و در طول تاریخ نمونه های  زیادی در همه صحنه ها از  کار و شرکت داری و تجارت و ... و هر جا که منغعتی وجود  دارد ، دیده می شود.

 تفکر در این موضوع درستی این معنا را نیز  قوت می بخشد که در دنیای زمینی ظرفیت پاداش و اجر متناسب  برای جریان خیر آن قدرها وجود ندارد و بیشتر منفعت  آن می ماند برای دنیایی دیگر.

مفهومی که مداقه در آن خیر دنیا و عقبی را می تواند به همراه داشته باشد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۹ ، ۰۷:۰۶
محمد رضا