مشق زندگی

در این وبلاگ سعی دارم تجارب ،حالات وبرداشت های خود را از مفاهیم زندگی این دنیا به اشتراک بگذارم

مشق زندگی

در این وبلاگ سعی دارم تجارب ،حالات وبرداشت های خود را از مفاهیم زندگی این دنیا به اشتراک بگذارم

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

قضاوت برمبنای مشتق یا انتگرال

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱ ب.ظ

 

فرض کنیم ترند رفتار آدمها با ما را برحسب زمان روی منحنی  نمایش دهیم ،گاهی یکنواخت و  ثابت ،گاهی یکباره رو به خوبی ( جهش به سمت بالا) و گاهی ناگهان با ما رفتار خیلی بدی داشته اند (جهش به سمت پایین) .

به نظر شما آیا قضاوت ما در مورد انسانها از طریق متوسط گیر ی از این ترند بدست می آید؟ ، به عبارتی آیا ما از رفتار دیگران به نوعی انتگرال می گیریم و در کل مجموع و برایند رفتار آنها را مورد قضاوت قرار می دهیم؟ و یا تنها تغییرات رفتاری آنها در ذهن ما حک می شود و ما آن لحظات را مبنای قضاوت خود قرار می دهیم؟.

وقتی با نزدیکان خود صحبت می کنم و نظر آنها را در مورد خود جویا می شوم متوجه می شوم زمانهایی که عصبانی بوده ام و آنها را دل آزرده کرده ام بیشتر در ذهن آنها مانده است در حالیکه در طول زندگی این زمانها خیلی کوتاه و انگشت شمار هستند و آن همه لحظات خوب در کنار هم بودن به یکباره فراموش می شوند.

بنظر می رسد قضاوت ما در مورد  انسانها بیشتر ناشی از  مشتق  گرفتن از رفتارهای آنهاست و کمتر از متوسط گیری رفتار آنها در یک بازه زمانی در ذهن بدست می آید .

اگر این موضوع مبنای علمی درستی داشته باشد و بخواهیم روی انسانها اثر گذار باشیم و آنها ما را دوست داشته باشند  ،می توان نتیجه گرفت که نباید هیچگاه دیگران را به صورت ضربتی مورد ضربه و هجوم قرار بدهیم و یا دل ایشان را بیازاریم ،در واقع آنها همیشه دوست دارند رفتار نسبتا متعادلی از ما ببینند.

شاید به همین دلیل باشد که انسانهایی که به دیگران خیلی احترام می گذارند وتا حالا هیچ قدمی برای آنها  برنداشته اند بیشتر از کسانی که خیلی برای آنها کارها ی خوب کرده اند ولی گاهی رنجانده اند ویا سرکوفت زده اند محبوب تر و عزیزتر بنظر می آیند،قضاوتی که شاید منصفانه بنظر نیاید.

از طرفی تصور من  این است که انسانها حتی اگر رفتار بدی از کسی در طول زمانها دیده باشند (متوسط گیری منفی وبد) با اینحال با یک حرکت مثبت جهشی ،تحت تاثیر قرار می گیرند و ممکن است نظرشان  مثبت شود .

نتیجه گیری : هیچگاه با عزیزان ، دوستان و نزدیکان خود که محبت آنها را نیاز داریم ،در مواقع  دلخور ی با تندی برخورد نکنیم ،کاری که گاهی به زبان ساده می آید ولی سخت  ونیازمند مهارت و هنر ارتباطی است!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۸ ، ۲۲:۲۱
محمد رضا

انسان ،حیوان یا  فرشته

سه شنبه, ۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶ ق.ظ

 

چند شب پیش بود در شبکه مستند ،فیلم مستندی در رابطه با گروهی شیر  به نام ماپوگو در آفریقا دیدم که در آن به  درنده خویی این حیوان که با حمله دسته جمعی به یک بیشه پر از شیر بیش از صد شیر از نر و توله را کشتند و قلمرو خود را گسترش دادند،می پرداخت .

صحنه هایی درد آور از دنیای توحش ،جایی که یکی از این شیرها بدن نصفه یک توله شیر را به دهان گرفته بود تا بعد بقیه آن را بخورد!

این توحش بیش از هر چیز مرا به یاد خوی حیوانیت ما انسانها انداخت ،زمان حمله به شهرها و دیارها در طول تاریخ .کم نبوده اند کشتارهای کودکان و زنان و مردان به دست ارتش ها،نظامیان و یا هر مزدور دیگر .

راستی  گاهی چه قدر شبیه می شویم به حیوانیت و چقدر راحت دور می شویم از انسانیت خویش.

اگر انسانها را در منحنی نرمال زیر در طیفی بین حیوانیت و فرشته بودن تصور کنیم ،جای ما کجاست ؟ما انسانها  ،به غذا ،قدرت ،امکانات و هر چیز دیگری که یک انسان برای زیست خود نیاز دارد،محتاجیم ، از طرفی حریص هستیم و خود خواه وهمه چیز را برای خود می خواهیم  پس سخت است بتوانیم فرشته باشیم،از طرفی ما به جاودانه شدن ،محبت دیگران و ارتباط ماورایی و روحانی نیازداریم و بیشتر اوقات لذات کوتاه مدت دنیوی ما را ارضا نمی کند ،پس نمی توانیم به خوی حیوانیت  دل خوش کنیم !

 

بنظر می رسد هر کدام از ما جایی در منحنی نرمال بالا داریم ،(البته به فرض نرمال بودن این توزیع)،چه بسا در شرایط مختلف جایمان عوض می شود از چپ به راست و از راست به چپ حرکت می کنیم !

 تصور من این است که هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که همیشه در یک جا می ماند ،گاهی در چپ ترین و گاهی در راست ترین جای این منحنی دنیارا بدرود می گوییم .جایی که فقط او می داند و بس!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۸ ، ۱۱:۳۶
محمد رضا

توهم ،واقعیت، کدام بهتر است؟

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۲۴ ب.ظ

 

-دانشجوی کمرو و بی بضاعتی  را به یاد می آورم که تصور می کرد مورد علاقه یکی از دختران بسیار زیبا و درسخوان  و با  کلاس ،واقع شده است ،آنهم فقط با یکی دو نگاه اتفاقی لبخند آمیز در مسیر کلاس و دانشگاه و کتابخانه ، واقعیت این بود که او نمی دانست که این موضوع یک مورد اتفاقی و شاید شیطنت آمیز بوده در حالیکه فضای توهم ،تمام فکر و ذهن او را پر کرده بود تا آنجا که باعث شد  از لحاظ درسی افت شدیدی پیداکند!

-یا  فکر می کنید همه همکاران شما را دوست دارند و از صندوقچه اسرارتان هر چه بیرون می آورید ،خریدارند ولی واقعیت اینکه آنها از شما و حرفهایتان خسته شده اند و شما در توهم خود واقعیات را نمی فهمید وآنها را خسته کرده اید!

- یا بیمار سرطانی که در بستر بیماری است و  همسری زیبا دارد و دوستش همیشه به همین منظور به دیدار او می رود و او در توهمی اشتباه ، همه چیز را خوب تفسیر می کند ، در حالیکه واقعیت چیز دیگری است!

-دانشجوی بسیار توانمندی را در نظر بگیرید که در دنیای متوهم  خود برای توانایی های خود ارزشی قائل نیست وبه همین خاطر فرصتهای خود را یکی یکی از دست می دهد.

-یا پدری  را در نظر بگیرید که فکر می کند برای همسر و بچه هایش ،پدر خوبی است همیشه تا دیر وقت سرکار است تا درآمد بیشتری بدست بیاورد تا چیزی کم وکاست نباشد ،او در این توهم بسر می برد و حال آنکه واقعیت خلاف این است!

در بعضی موارد فوق شاید بنظر برسد که واقعیت بهتر است ولی شاید همان توهم به انسان کمک می کند که بتواند با عشق و علاقه، هر چند رویایی،  زندگیش را ادامه بدهد ،بعبارتی فهمیدن واقعیات و ترکیدن بادکنک توهم، انسان را یک دفعه در شرایط افسردگی شدید قرار می دهد که شاید نتواند به زندگی مانند قبل ادامه دهدبعبارتی شاید بتوان  نقطه ای  بهینه برای هر کس بین توهم و واقعیات متصور شد.

نمی دانم نظر شما چیست؟ ولی فکر می کنم گاهی لازم باشد ،انسان انگاره های خود ،مانند عقل کل بودن ،زیبا بودن ،بی نقص بودن و...،را با ابزارهایی بیازماید و نسبت به میزان واقعیت داشتن آنها  تردید کند.

همه شنیده ایم وقتی از کسی که خیلی ابراز دوستی می کند چیز با ارزشی ،بخواهید می توانید  واقعیت دوستی فرد را محک بزنید .

یا وقتی فکر می کنید خیلی مورد توجه و علاقه دوستی هستید با دقت رفتار او را وقتی در شرایط برابر با دوست دیگرش قرار می گیرید ،زیر نظر بگیرید .

اگر فکر می کنید خیلی خوش لباس و یا شخصیت تاثیر گذار دارید،کافی است  وقتی به کارمند یک بانک مراجعه می کنید میزان توجه او به حل مشکلتان را بسنجید .

یا در جلسات با همکاران و اقوام میزان اشتیاق آنها به شنیدن حرفهای خودتان رابسنجید.

شاید لازم باشد بیشتر خود و توانایی خود رابسنجیم  و همیشه در توهم و خیالات نمانیم .

شما چطور فکر می کنید؟

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۸ ، ۲۱:۲۴
محمد رضا